Zdeněk Liška
S postavou Zdeňka Lišky (1922–1983) je spojována pověst hudebníka obětujícího veškerý svůj talent službě filmovému umění. Liška hned po studiích na pražské konzervatoři přijal nabídku z filmových ateliérů ve Zlíně, kde se zpočátku věnoval tvorbě hudby k reklamám a krátkým filmům. Velmi rychle si osvojil specifické řemeslo kompozice na obraz a stal se stálým spolupracovníkem Hermíny Týrlové a Karla Zemana. Na scéně celovečerního hraného filmu se plně etabloval v padesátých letech, kdy navázal spolupráci s generačně spřízněnými tvůrci Františkem Vláčilem, Karlem Kachyňou nebo Vladimírem Sísem. V období šedesátých let se stal vůbec nejvyhledávanějším českým filmovým skladatelem a zkomponoval hudbu k mnoha stěžejním dílům dekády. Kromě snímků jako Vyšší princip Jiřího Krejčíka, Obchod na korze Jána Kadára a Elmara Klose, Spalovač mrtvol Juraje Herze nebo Ovoce stromů rajských jíme Věry Chytilové lze jmenovat především kongeniální doplnění obrazově poetického jazyka Františka Vláčila, jemuž jako dvorní skladatel doprovodil filmy Holubice, Ďáblova past, Marketa Lazarová, Údolí včel i Adelheid. V sedmdesátých letech si své výsadní domácí postavení ještě upevnil a činnost významně rozšířil o velký počet televizních prací. Na konci Liškovy umělecké dráhy v roce 1983 tak stojí seznam více než stočtyřiceti celovečerních filmů, doplněný obrovským množstvím hudby pro krátký a animovaný film či divadlo. Není proto divu, že se můžeme setkat dokonce s označením celého poválečného období české filmové hudby jako „éry Zdeňka Lišky“. (Jan Černíček)
Login
Partneři